Anticiperen op groeiambities bij smaakmaker Exter

Wereldspeler en smaakmaker Exter is ambitieus in haar verkoopdoelstellingen. Hierbij moet de kwaliteit en haar procesbetrouwbaarheid gewaarborgd blijven. Exter wil smaken maken die consumenten raken. De oriëntatiestudie van Actemium heeft Exter inzicht gegeven in hoe ze haar positie in het marktsegment ‘smaakmakers’ kan versterken.

Meer productie uit hetzelfde staal

De hoge ambities van Exter zorgen ervoor dat Site Manager Robert Jan Bannink voor een uitdaging staat: “De commercie is heel ambitieus, maar de productie moet dit kunnen bijhouden en tegelijkertijd betrouwbaar blijven. Wil je groeien en je hebt niet door waar de knelpunten zitten? Dan is het onmogelijk om betrouwbaar te produceren. ” aldus Robert Jan.  Een belangrijke vraag voor de smaakmaker: Hoe krijgen we meer productie uit hetzelfde staal? Om daar antwoord op te geven wil Robert Jan inzichtelijk krijgen waar en vooral wanneer in het huidige productieproces tijd en materiaal verspillen. Door het terugdringen van verspillingen kan Exter een sterkere en nog competitieve niche speler worden in het marktsegment van de smaakmakers.

Korter op de bal

De huidige wijze van het registreren om KPI’s en OEE goed inzichtelijk te krijgen, kan beter. Robert Jan: “We willen meer real time inzicht krijgen in het proces om vroegtijdig bij te sturen. Met dit verhoogde inzicht kunnen we het verloop van processen voorspellen en verbeteren. We willen meten waar we tijd en materiaal verliezen. En korter op de bal zitten zodat we sneller en betrouwbaarder kunnen acteren. Zo zorgen we er voor dat er een robuust en geborgd productiesysteem ontstaat. Om deze strategie te faciliteren hebben we hulp nodig.”

Actemium denkt met ons mee

Door het uitvoeren van een oriëntatiestudie leerden Actemium en Exter elkaar kennen. Deze kennismaking bracht beide partijen meer informatie over de huidige situatie bij Exter.  De smaakmaker heeft ons benaderd om met een functioneel oog een lange termijn plan te maken. Op basis waarvan we hun productie verder kunnen automatiseren en informatiseren. “Tijdens de studie zijn we dieper ingegaan op de vraagstelling, tevens doelstelling en wensen van deze ambitieuze smaakmaker. De oriëntatiestudie maakt inzichtelijk voor Exter welke zaken tot de scope behoren in het Masterplan waarmee zij haar ambitie kan nastreven.” vertelt Actemium Cliënt Manager Erik Folkert. De visie en het advies van Actemium sprak Site Manager Robert Jan Bannink aan: “We hebben ook met andere partijen gesproken. Maar zonder twijfel is Actemium de betere partij. Ze brachten een sterk verhaal waarin ze mij triggerde in het productieconcept lijndenken en de hiermee gepaard gaande reductie in informatiebehoefte. Daarnaast zie ik creativiteit en denken ze klantgericht. Ze zijn onbaatzuchtig in discussie en denken met ons mee.”

Masterplan is essentieel

Het opstellen van een Masterplan is essentieel voor Exter. Essentieel in het maken van de juiste keuzes en de volgorde in uitvoering ervan. “Voordat we deze lange termijn doelstelling nastreven investeren we in de korte termijn. En dat begint bij onze behoefte naar een data analyse systeem om ons huidige productieproces inzichtelijk en voorspelbaar te krijgen. Daarmee heeft Actemium ons goed op weg geholpen. Ze hebben ons laten zien waar onze kansen liggen om te verbeteren.” Aldus Robert Jan Bannink, Site Manager Exter.

Meer weten?

Voor meer informatie neemt u contact op met Erik Folkert, Cliënt manager Actemium.
Mail naar erik.folkert@actemium.com of bel +31 (0) 888 31 86 00.

 
 
 
&nbp;